Chemia fizyczna
Prowadzący:
Termin:
8-14.07.2025 r.
Lokalizacja:
Piękna Góra
Czas trwania warsztatów:
20 godzin - 25 jednostek lekcyjnych w ciągu 5 dni zajęć
Warsztat teoretyczno-doświadczalny z zakresu chemii i fizyki
Jeśli przyglądając się zjawiskom zachodzącym w Twoim otoczeniu zastanawiałeś się, czy istnieje na nie naukowe wyjaśnienie to ten warsztat jest dla Ciebie! Większość przemian zachodzących w przyrodzie to fizyczne i chemiczne przemiany materii. Do pełnego zrozumienia działania natury niezbędna jest nie tylko wiedza chemiczna, ale też teorie i metody fizyki. Celem warsztatu jest zapoznanie uczestników z głównymi aspektami chemii fizycznej: termodynamiką, przemianami fazowymi, kinetyką chemiczną i elektrochemią. Warsztat ma formę teoretyczno-doświadczalną. Część zajęć obejmuje omawianie zagadnień, a pozostała - doświadczalne sprawdzanie teorii.
Do kogo kierowany jest ten warsztat?
Warsztat skierowany jest do uczniów liceum, zainteresowanych chemią, którzy planują studia na kierunkach takich jak: chemia, fizyka, technologia chemiczna, inżynieria chemiczna i procesowa oraz inżynieria materiałowa.
Uczestnicy, którzy chcą wziąć udział w warsztacie powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii ogólnej, tj.: znajomość układu okresowego (właściwości pierwiastków głównych grup układu okresowego) oraz podstawowych typów reakcji chemicznych, a także fizyki – przemiany fizyczne, jednostki miary.
Dlaczego warto wziąć udział w tym warsztacie?
Biorąc udział w warsztacie:
- poszerzysz wiedzę z zakresu fizycznych i chemicznych przemian materii;
- poszerzysz wiedzę z zakresu teorii chemii, a także zrozumiesz zachodzące procesy;
- wykonasz doświadczenia, które pomogą Ci zrozumieć wiele zjawisk otaczającego Cię świata;
- utrwalisz wiedzę teoretyczną, a dzięki rozszerzeniu wiedzy chemiczno-fizycznej z łatwością przygotujesz się do matury bądź różnych konkursów fizyczno-chemicznych.
Program warsztatu
Dzień pierwszy
Termodynamika
W pierwszym dniu skupimy się na własnościach cieplnych ciał i ich układów, a także relacjach występujących pomiędzy ciepłem, pracą, energią i temperaturą. Dzięki wykonanym obliczeniom lepiej zrozumiesz wyniki doświadczeń (m.in. entalpie reakcji z uwzględnieniem różnych parametrów czy równanie Clapeyrona). Wykonamy też chemiczno-fizyczne przyrządy pomiarowe: chemiczny barometr oparty na jonach kobaltu czy termicznie aktywowane farby.
Dzień drugi
Zjawiska powierzchniowe
Zaczniemy od przypomnienia pojęć tj. gęstość, masa, objętość i lepkość. Omówimy też przemiany fazowe zachodzące w układach oraz równowagi fazowe. Następnie przejdziemy do zjawisk zachodzących na powierzchni. W ramach sprawdzenia pozyskanej wiedzy stworzymy m.in. poduszkowiec, spróbujemy się z cieczami przechłodzonymi oraz przyjrzymy się ile boisk piłkarskich zmieści się w łyżeczce węgla.
Dzień trzeci
Kinetyka chemiczna
Trzeciego dnia warsztatów będziemy analizowali aspekty dotyczące szybkości reakcji i procesów chemicznych. Czy są inne drogi przyspieszenia reakcji oprócz stosowania katalizatora? Wyjaśnimy dlaczego nie zawsze „więcej znaczy lepiej”. Omówimy też wpływ czynników doświadczalnych na prowadzone procesy i sprawdzimy, czy prawa termodynamiki chemicznej mogą ułatwić przewidywanie przebiegu reakcji chemicznych.
Dzień czwarty
Elektrochemia
Dziś na warsztat weźmiemy reakcje redoks. Oprócz zapisów chemicznych omówimy aspekt praktyczny – pozyskiwanie energii elektrycznej. W jaki sposób powstaje ta energia? Nauczysz się opisywać procesy chemiczne z wykorzystaniem wielkości elektrycznych stosując modele fizyczne. Omówimy ogniwa galwaniczne by lepiej zrozumieć działanie baterii oraz przyjrzymy się elektrochemicznym mechanizmom korozji. Zbudujesz własne półogniwa 1 rodzaju, wytworzysz metaliczne rośliny ze srebra czy innych metalicznych warstw wydzielanych elektrochemicznie.
Dzień piąty
Luminescencja
W ostatnim dniu poeksperymentujemy z emitowaniem światła. W tym celu omówimy, a następnie wykorzystasz w doświadczeniach najpopularniejsze rodzaje luminescencji – fotoluminescencję i chemiluminescencję. Wyjaśnimy też sposób pozyskiwania zdjęć naszych kości w badaniu RTG, a także działanie luminoforów i ich wykorzystanie w kryminalistyce.

Wszystko, co widziałam nowego i czego się uczyłam, zachwycało mnie. Było to jakby objawienie nowego świata, świata wiedzy, do którego nareszcie otwarto mi wolny dostęp.
Maria Skłodowska-Curie

Chemia fizyczna
Prowadzący:
Termin:
8-14.07.2025 r.
Lokalizacja:
Piękna Góra
Czas trwania warsztatów:
20 godzin - 25 jednostek lekcyjnych w ciągu 5 dni zajęć
Warsztat teoretyczno-doświadczalny z zakresu chemii i fizyki
Jeśli przyglądając się zjawiskom zachodzącym w Twoim otoczeniu zastanawiałeś się, czy istnieje na nie naukowe wyjaśnienie to ten warsztat jest dla Ciebie! Większość przemian zachodzących w przyrodzie to fizyczne i chemiczne przemiany materii. Do pełnego zrozumienia działania natury niezbędna jest nie tylko wiedza chemiczna, ale też teorie i metody fizyki. Celem warsztatu jest zapoznanie uczestników z głównymi aspektami chemii fizycznej: termodynamiką, przemianami fazowymi, kinetyką chemiczną i elektrochemią. Warsztat ma formę teoretyczno-doświadczalną. Część zajęć obejmuje omawianie zagadnień, a pozostała - doświadczalne sprawdzanie teorii.
Do kogo kierowany jest ten warsztat?
Warsztat skierowany jest do uczniów liceum, zainteresowanych chemią, którzy planują studia na kierunkach takich jak: chemia, fizyka, technologia chemiczna, inżynieria chemiczna i procesowa oraz inżynieria materiałowa.
Uczestnicy, którzy chcą wziąć udział w warsztacie powinni posiadać podstawową wiedzę z zakresu chemii ogólnej, tj.: znajomość układu okresowego (właściwości pierwiastków głównych grup układu okresowego) oraz podstawowych typów reakcji chemicznych, a także fizyki – przemiany fizyczne, jednostki miary.
Dlaczego warto wziąć udział w tym warsztacie?
Biorąc udział w warsztacie:
- poszerzysz wiedzę z zakresu fizycznych i chemicznych przemian materii;
- poszerzysz wiedzę z zakresu teorii chemii, a także zrozumiesz zachodzące procesy;
- wykonasz doświadczenia, które pomogą Ci zrozumieć wiele zjawisk otaczającego Cię świata;
- utrwalisz wiedzę teoretyczną, a dzięki rozszerzeniu wiedzy chemiczno-fizycznej z łatwością przygotujesz się do matury bądź różnych konkursów fizyczno-chemicznych.
Program warsztatu
Dzień pierwszy
Termodynamika
W pierwszym dniu skupimy się na własnościach cieplnych ciał i ich układów, a także relacjach występujących pomiędzy ciepłem, pracą, energią i temperaturą. Dzięki wykonanym obliczeniom lepiej zrozumiesz wyniki doświadczeń (m.in. entalpie reakcji z uwzględnieniem różnych parametrów czy równanie Clapeyrona). Wykonamy też chemiczno-fizyczne przyrządy pomiarowe: chemiczny barometr oparty na jonach kobaltu czy termicznie aktywowane farby.
Dzień drugi
Zjawiska powierzchniowe
Zaczniemy od przypomnienia pojęć tj. gęstość, masa, objętość i lepkość. Omówimy też przemiany fazowe zachodzące w układach oraz równowagi fazowe. Następnie przejdziemy do zjawisk zachodzących na powierzchni. W ramach sprawdzenia pozyskanej wiedzy stworzymy m.in. poduszkowiec, spróbujemy się z cieczami przechłodzonymi oraz przyjrzymy się ile boisk piłkarskich zmieści się w łyżeczce węgla.
Dzień trzeci
Kinetyka chemiczna
Trzeciego dnia warsztatów będziemy analizowali aspekty dotyczące szybkości reakcji i procesów chemicznych. Czy są inne drogi przyspieszenia reakcji oprócz stosowania katalizatora? Wyjaśnimy dlaczego nie zawsze „więcej znaczy lepiej”. Omówimy też wpływ czynników doświadczalnych na prowadzone procesy i sprawdzimy, czy prawa termodynamiki chemicznej mogą ułatwić przewidywanie przebiegu reakcji chemicznych.
Dzień czwarty
Elektrochemia
Dziś na warsztat weźmiemy reakcje redoks. Oprócz zapisów chemicznych omówimy aspekt praktyczny – pozyskiwanie energii elektrycznej. W jaki sposób powstaje ta energia? Nauczysz się opisywać procesy chemiczne z wykorzystaniem wielkości elektrycznych stosując modele fizyczne. Omówimy ogniwa galwaniczne by lepiej zrozumieć działanie baterii oraz przyjrzymy się elektrochemicznym mechanizmom korozji. Zbudujesz własne półogniwa 1 rodzaju, wytworzysz metaliczne rośliny ze srebra czy innych metalicznych warstw wydzielanych elektrochemicznie.
Dzień piąty
Luminescencja
W ostatnim dniu poeksperymentujemy z emitowaniem światła. W tym celu omówimy, a następnie wykorzystasz w doświadczeniach najpopularniejsze rodzaje luminescencji – fotoluminescencję i chemiluminescencję. Wyjaśnimy też sposób pozyskiwania zdjęć naszych kości w badaniu RTG, a także działanie luminoforów i ich wykorzystanie w kryminalistyce.

Wszystko, co widziałam nowego i czego się uczyłam, zachwycało mnie. Było to jakby objawienie nowego świata, świata wiedzy, do którego nareszcie otwarto mi wolny dostęp.
Maria Skłodowska-Curie
