Logo Obozu Naukowego

Elektronika

Prowadzący:

Termin:

16-22.07.2024 r.

Lokalizacja:

Piękna Góra

Czas trwania warsztatów:

20 godzin - 25 jednostek lekcyjnych w ciągu 5 dni zajęć

Warsztat z podstaw elektroniki połączony z nauką projektowania i wykonywania płytek PCB

Warsztat odwołany!

W trakcie warsztatu poznasz podstawowe zasady rządzące elektroniką, elektrotechniką, a także logiką. Dowiesz się, jak działają bramki oraz układy logiczne, tranzystory, przerzutniki i multipleksery. Nauczysz się również podstaw projektowania PCB – z angielskiego skrót ten oznacza Printed Circuit Board i mowa jest o popularnych płytkach drukowanych, bazowym elemencie większości układów elektronicznych. Nauczysz się również korzystania z programu Autodesk Eagle – jak przenieść projekt na płytkę, wytrawić ją, a następnie przylutować wykorzystywane do działania elementy. W ramach najważniejszego projektu na zajęciach samodzielnie wykonasz własną płytkę drukowaną i ją uruchomisz!

Do kogo kierowany jest ten warsztat?

Warsztat skierowny jest do uczniów 7 i 8 klasy szkoły podstawowej, zainteresowanych elektroniką i chcących poznać podstawy dzisiejszego cyfrowego świata. Warsztat dedykowany jest osobom rozważającym wybór technikum elektronicznego, mechatronicznego lub w przyszłości studia na tych kierunkach.

Zapraszamy uczniów mających wiedzę z fizyki i matematyki na poziomie 7. klasy szkoły podstawowej i lubiących prace manualne.

Niezbędny sprzęt i oprogramowanie

Do uczestnictwa w warsztacie niezbędny jest własny laptop z systemem Windows, Mac lub Linux z zainstalowaną wersją darmową programu Autodesk Eagle. Możliwy do pobrania tutaj: https://www.autodesk.com/products/eagle/free-download?plc=F360&term=1-YEAR&support=ADVANCED&quantity=1

oraz symulatory, które zostaną wskazane i udostępnione w późniejszym terminie.

Konieczne jest również posiadanie własnej myszki komputerowej.

Dlaczego warto wziąć udział w tym warsztacie?

Biorąc udział w warsztacie:

  • poznasz podstawowe elementy układów elektronicznych;
  • dowiesz się, jakie prawa rządzą w elektronice;
  • nauczysz się czytać ideowe schematy elektroniczne;
  • poznasz proste układy logiczne;
  • poznasz program Autodesk Eagle i nauczysz się projektować za jego pomocą płytki drukowane;
  • nauczysz się lutować, przeprowadzać pomiary elektryczne oraz wytrawiać płytki PCB.

Program warsztatu

Dzień pierwszy

Elektronika – co to takiego?

Na początek czeka Cię wprowadzenie w świat elektroniki. Dowiesz się m.in. na czym polega prawo Ohma i Kirchoffa, poznasz podstawowe elementy obwodów, ich zasadę działania i symbole na schematach. Nauczysz się, jak wykonywać pomiary za pomocą multimetrów. Wszystko to na symulatorach oraz układach złożonych samodzielnie przez Ciebie!

Dzień drugi

Poznawanie kolejnych elementów elektronicznych i nauka lutowania

Drugiego dnia warsztatów poznasz kolejne typy elementów elektronicznych i całych układów. Dowiesz się także, jak dobierać elementy tak, by nic „nie poszło z dymem”. Kluczowym zadaniem dla Ciebie tego dnia będzie nauczenie się poprawnych sposobów lutowania. W ramach części teoretycznej nauczysz się identyfikować elementy elektroniczne na podstawie otrzymanych schematów, dobierać je i lutować zgodnie z projektem.

Dzień trzeci

Elektronika cyfrowa

Tego dnia dowiesz się, czym jest elektronika cyfrowa, jeden z działów elektroniki. Poznasz podstawy logiki, nauczysz się podstaw algebry Boole’a, a także dowiesz się, czym są i jak działają m.in. bramki logiczne i multipleksery oraz układy scalone.

Dzień czwarty

Projektowanie płytek drukowanych

Przedostatniego dnia zajęć poznasz program Eagle. Dowiesz się, jak się w nim poruszać, by stworzyć schemat, a następnie projekt rzeczywistej płytki, którą samodzielnie wykonasz. Przeniesiesz projekt na laminat i (o ile czas na to pozwoli) rozpoczniesz wytrawianie.

Dzień piąty

Wykonanie zaprojektowanych PCB

Kontynuacja poprzednich zajęć, czyli dalszy ciąg wytrawiania. Po zakończeniu wytrawiania przystąpisz do lutowania stworzonych przez siebie układów. Wielki finał będzie bardzo wesoły. Najpierw na podstawie schematu wspólnie spróbujecie odgadnąć sposób działania płytki. Następnie pod czujnym okiem prowadzącego uruchomimy stworzone układy i okaże się, czy mieliście rację.

Każda wystarczająco zaawansowana technologia jest nierozróżnialna od magii.

Arthur C. Clarke