Logo Obozu Naukowego

Elektronika na platformie Arduino

Prowadzący:

Termin:

22-28.07.2024 r.

Lokalizacja:

Piękna Góra

Czas trwania warsztatów:

20 godzin - 25 jednostek lekcyjnych w ciągu 5 dni zajęć

Warsztat z podstaw elektroniki analogowej, obwodów pasywnych oraz aktywnych z wybranymi zagadnieniami elektroniki cyfrowej

UWAGA! Warsztat z innymi zagadnieniami niż na warsztacie Elektronika. Do uczestnictwa nie jest wymagany wcześniejszy udział w warsztacie Elektronika.

Zdarzyło Ci się kiedyś rozebrać zepsuty sprzęt RTV albo zdalnie sterowane zabawki? Zauważyłeś zieloną płytkę z masą nieznanych elementów i zacząłeś szukać odpowiedzi na pytanie „Co to jest?”. A może podszedłeś do problemu bardziej funkcjonalnie i zapytałeś „Jak to działa?”. Są to pytania godne prawdziwego inżyniera i wiedz, że odpowiadając „Tak!” znalazłeś idealny warsztat dla siebie! Podczas tego intensywnego kursu dowiesz się, jakimi prawami rządzą się układy elektroniczne, zapoznasz się z podstawowymi elementami elektronicznymi oraz ich właściwościami, a także nauczysz się projektować oraz symulować własne układy elektroniczne. Poczuj się jak pełnoprawny młody inżynier!

Do kogo kierowany jest ten warsztat?

Warsztat skierowany jest do uczniów 7 i 8 klasy szkoły podstawowej oraz 1 klasy szkoły średniej. Zapraszamy osoby zainteresowane zagadnieniami z zakresu elektroniki, lutowania i projektowania obwodów. W szczególności osoby kreatywne, które uwielbiają tworzyć własne projekty poczują się jak w domu. Będzie to także idealny wstęp dla osób zainteresowanymi studiami z zakresu elektroniki, elektrotechniki, automatyki i robotyki, mechatroniki.

Niezbędny sprzęt i oprogramowanie

Do uczestnictwa w warsztacie wymagane jest posiadanie własnego laptopa, najlepiej z systemem Windows. Należy założyć darmowe konto na stronie Texas-Instruments: https://www.ti.com/ oraz pobrać oprogramowanie symulacyjne: https://www.ti.com/tool/TINA-TI. Dodatkowo należy zainstalować oprogramowanie Arduino IDE: https://www.arduino.cc/en/software . Szczegółowe instrukcje instalacji oprogramowania zostaną przesłane do uczestników warsztatu w późniejszym terminie.

Dlaczego warto wziąć udział w tym warsztacie?

Biorąc udział w warsztacie:

  • dowiesz się, jakie prawa fizyczne opisują i pozwalają przewidywać zachowanie analogowych układów elektronicznych;
  • nauczysz się lutować w dwóch najpopularniejszych standardach: THT oraz SMT;
  • nabędziesz niezbędne umiejętności do projektowania i symulowania własnych układów elektronicznych;
  • poznasz podstawy cyfrowego przetwarzania sygnałów – techniki, która zadecydowała jak aktualnie wygląda otaczająca nas elektronika (komputery, smartfony, itp.);
  • nabierzesz dobrych praktyk inżynierskich - dowiesz się, jak w przyrostowy sposób zaprojektować, zweryfikować, a następnie konsekwentnie zrealizować swój projekt.

Program warsztatu

Dzień pierwszy

Co ma wspólnego młody inżynier oraz rezystor? Czyli jak bez oporu wchłonąć podstawy

Na początek wprowadzenie w świat elektroniki. Dowiedzą się m.in. na czym polega prawo Ohma i Kirchhoffa, poznasz podstawowe elementy obwodów, ich zasadę działania i symbole na schematach. Nauczysz się jak wykonywać pomiary za pomocą multimetrów. Będziesz je wykonywać zarówno w symulacji, jak i złożonych układach elektronicznych.

Dzień drugi

Mistrzostwo zaczyna się od solidnych podstaw – komponentów elektronicznych ciąg dalszy

Drugiego dnia warsztatu poznasz podstawowe typy elementów elektronicznych i całych układów. Dowiesz się także, jak dobierać elementy aby były ze sobą kompatybilne oraz jak zweryfikować ich działanie przy użyciu oprogramowania symulacyjnego. Kluczem programu tego dnia będzie nauka poprawnego lutowania. Finalnym zadaniem będzie identyfikacja elementów na podstawie otrzymanych schematów.

Dzień trzeci

Elementy aktywne

Drugiego dnia warsztatów poznasz więcej użytecznych typów elementów elektronicznych. Dowiesz się także, jak wykorzystywać i zestawiać nowo poznane komponenty, aby były ze sobą kompatybilne oraz jak zweryfikować ich działanie przy użyciu oprogramowania symulacyjnego.

Dzień czwarty

Technika cyfrowa

Tego dnia omówiony zostanie dział elektroniki jakim jest elektronika cyfrowa. Poznasz podstawy logiki, nauczysz się algebry Boole’a, dowiesz się, czym są i jak działają m.in. bramki logiczne i multipleksery oraz układy scalone.

Dzień piąty

Cwałem do krainy wyobraźni!

Na koniec pozostawiono najbardziej interesujące zadanie. Będziesz musiał wykazać się wiedzą, kreatywnością i nabytymi w poprzednich dniach umiejętnościami. Na podstawie tego, czego dowiedziałeś się podczas warsztatu, będziesz miał za zadanie zaprojektować, przesymulować oraz zrealizować własny układ elektroniczny.

Prostota jest warunkiem niezawodności.

Edsger Dijkstra