Logo Obozu Naukowego

Architektura i design

Prowadzący:

Termin:

28.07-3.08.2024 r.

Lokalizacja:

Piękna Góra

Czas trwania warsztatów:

20 godzin - 25 jednostek lekcyjnych w ciągu 5 dni zajęć

Warsztat rozbudzający kreatywne myślenie w praktycznej formie

Jeśli jesteś wrażliwy na formę i funkcję przedmiotów, z których korzystasz, interesujesz się architekturą i dobrze zaprojektowaną przestrzenią, lubisz wycinać, rysować, kleić i wykonywać własne prototypy, ten warsztat jest właśnie dla Ciebie. Wyruszmy wspólnie w świat odkryć projektowych!

Do kogo kierowany jest ten warsztat?

Warsztat jest skierowany do uczniów 7 i 8 klasy szkoły podstawowej, interesujących się zagadnieniami z zakresu szeroko rozumianego projektowania: architektury, wnętrz, grafiki użytkowej, designu. Jeśli myślisz o studiach na takich kierunkach jak architektura, architektura wnętrz, wzornictwo przemysłowe, architektura krajobrazu, scenografia czy rzeźba, to dobra okazja do sprawdzenia swoich predyspozycji i ich rozwoju.

Jedyny wymóg jaki musisz spełnić to głowa pełna pomysłów, chęć do pracy manualnej i umiejętność bacznego obserwowania świata.

Niezbędny sprzęt i oprogramowanie

Zabierz ze sobą notes i długopis, natomiast sprzęt i materiały na zajęcia praktyczne zostaną zapewnione przez nas. Jeżeli jednak posiadasz ulubione materiały plastyczne, z którymi nie lubisz się rozstawać, na pewno przydadzą się na warsztacie.

Dlaczego warto wziąć udział w tym warsztacie?

Biorąc udział w warsztacie:

  • rozwiniesz postawy świadomego odbiorcy architektury/sztuki;
  • zdobędziesz podstawową wiedzę z zakresu kompozycji, proporcji i ergonomii;
  • rozwiniesz wyobraźnię przestrzenną oraz nauczysz się analizy problemu;
  • spróbujesz swoich sił w myśleniu twórczym i krytycznym;
  • rozwiniesz zdolności motoryczne.

Program warsztatu

Dzień pierwszy

Kompozycja

Zaczynamy kolorowo! Czy witraż musi być jedynie reliktem przeszłości z epoki gotyku? Absolutnie nie! Pierwszego dnia zaprojektujesz rodzaj przegrody we wnętrzu, która będzie współczesną interpretacją klasycznego witrażu. Będziemy poszukiwać najlepszych relacji między kształtami, kolorami i materiałami do wypełnień. Nie zapomnimy oczywiście o analizie efektów światła i cienia.

Dzień drugi

Funkcja czyli co?

Każdy przedmiot ma swoją funkcję, powstaje w konkretnym celu. Długopis, wiadro, klamka… Za każdym przedmiotem stoi jego projektant lub zespół projektowy. Tego dnia staniesz się projektantem bardzo konkretnego przedmiotu codziennego użytku. Skupisz się na analizie problemu i potrzebach użytkownika. Jak zaprojektować wiadro klasy premium? A jak zaprojektować anty-wiadro? Masz już jakiś pomysł?

Dzień trzeci

Trzepak

Lata kiedy trzepak był jedyną atrakcją do zabawy już dawno minęły. Ale jedno się nie zmieniło: dzieci z najprostszej rzeczy potrafią “wykreować” wspaniałą zabawę. Jakie proste działanie projektowe możesz zaproponować w przestrzeni aby dać najmłodszym pretekst do zabawy? Pracując na syntetycznych makietach będziesz szukać autorskiej formy w przestrzeni zielonej, która mogłaby stać się atrakcją dla dzieci na placu zabaw.

Dzień czwarty

Znak

Czy wiesz, że logo marki Chupa Chups zaprojektował słynny hiszpański malarz Salvador Dali? Dobry znak graficzny jest podstawą rozpoznawalności i atrakcyjności każdej marki. Tego dnia dowiesz się, jakie zasady leżą u podstaw projektowania logotypów oraz sprawdzisz czy znak graficzny może być jedynie płaski.

Dzień piąty

Co Ty myślisz?

Ostatniego dnia spojrzymy na wszystko co zrobiliśmy przez cztery dni. Czy bogatszy o to doświadczenie teraz zrobiłbyś któreś zadanie inaczej? Masz lepszy pomysł? Super! To czas aby spojrzeć analitycznie na swój dorobek. Być może będziesz chciał wykonać któreś zadanie raz jeszcze, może będziesz mieć pomysł na sprawdzenie się w swoim własnym temacie, może będziesz mieć potrzebę rozwinięcia zaczętego zadania? Ostatni dzień należy do każdego z osobna. Chyba, że będziecie chcieli zrobić coś wszyscy wspólnie lub w grupach!

Jako architekt tworzysz w teraźniejszości, mając świadomość przeszłości i w perspektywie przyszłości, która jest właściwie nieznana.

Norman Foster